News Flash:

Povestea lui Gogu Constantinescu, romanul care a uimit lumea cu masina cu transmisie automata in urma cu aproape 100 de ani

26 Ianuarie 2018
968 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7564 RON (0.0000)
USD: 4.1881 RON (0.0000)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Gogu Constantinescu

Cu peste 190 de brevete de inventii inregistrate de-a lungul vietii sale, Gogu Constantinescu este unul dintre cei mai prolifici inventatori romani din toate timpurile. Printre ideile sale cele mai cunoscute se numara un dispozitiv de perforare a rocilor, un sistem de sincronizare a mitralierelor cu elicele avioanelor de vanatoare folosite de britanici in Primul Razboi Mondial si un stramos al transmisiei automate cu variatie continua de astazi.

Gogu Constantinescu este unul dintre cei mai prolifici inventatori romani din istorie, cu peste 190 de brevete inregistrate de-a lungul vietii sale.

Daca ar sta cineva sa rasfoiasca un dosar cu toate ideile sale, cel mai probabil s-ar opri la inventii ca perforatorul de roci, sistemul de tragere sincronizata cu mitraliera pe avioanele britanice cu elice din Primul Razboi Mondial, denumit C.C. Gear, si convertizorul sonic de cuplu care a dus la crearea unui automobil cu o transmisie automata rudimentara.

Totodata, nu trebuie uitata nici Teoria Sonicitatii, elaborata de Constantinescu, care se refera la transmiterea puterii prin lichide solide sau gaze.

Primii ani

Povestea inventatorului roman incepe la Craiova, in 4 octombrie 1881, in „casa doctorului”, langa gradinile Mihai Bravu. Atunci s-a nascut George Constantinescu, omul caruia i-am dedicat acest material.

Mama sa, Ana Constantinescu, era de origine alsaciana si iubea muzica, fiind o pianista desavarsita, in vreme ce tatal sau, George, a fost profesor de matematica si inginerie. Astfel, inca de la varsta de cinci ani, Gogu Constantinescu a primit primele sale lectii de muzica, iar abilitatile de matematician s-au dezvoltat natural de-a lungul anilor urmatori.

In 1904, la varsta de 23 de ani, a terminat primul din clasa Scoala Nationala de Drumuri si Poduri si a obtinut diploma in Inginerie Civila si Militara.

Viata la Londra si colaborarea cu Fortele Aeriene Britanice

Dupa cativa ani in care a lucrat ca inginer civil in cadrul Serviciului de drumuri si poduri al Ministerului Lucrarilor Publice, timp in care a contribuit cu succes la construirea catorva cladiri din beton armat, printre care si Marea Moschee din Constanta (intr-o perioada in care folosirea acestui material era extrem de controversata), Gogu Constantinescu se muta la Londra in 1910 pentru a lua parte la revolutia ingineriei care era condusa de Anglia si America.

Cu bani foarte putini, Gogu, care va deveni cunoscut si sub numele de Constantinesco, a trecut la treaba pentru a-si pune in practica ideile cu entuziasm. Pe taram britanic, Constantinescu a reusit sa-si breveteze nu mai putin de 18 inventii in trei ani, unele dintre ele referindu-se la imbunatatirea combustiei motoarelor cu ardere interna, iar altele la metode de transmitere a puterii prin energia transmisa prin unde in lichide.

In 1916, inventatorul roman are parte de recunoasterea Fortelor Aeriene Britanice si primeste o comanda care se va dovedi extrem de banoasa pentru Constantinescu: un sistem de sincronizare a mitralierelor cu elicele avioanelor britanice de razboi, care urma sa ii ajute pe piloti sa traga in zbor fara a gauri elicea. Primul avion adaptat pentru sistemul dezvoltat roman a fost testat in august 1916, iar rezultatele foarte bune ale incercarilor i-au convins pe englezi ca banii reginei merita investiti in sistemul cunoscut sub numele de C.C. Gear. In cele din urma, nu mai putin de 50.000 de exemplare ale au fost fabricate si au devenit echipament standard al Fortelor Aeriene Britanice, iar inventatorul a fost premiat cu 50.000 de lire sterline, bani pe care i-a impartit cu partenerul sau de afaceri, Walter Haddon.

Spre deosebire de sistemele mecanice de sincronizare ale vremii, conceptul hidraulic al lui Constantinescu avea cateva avantaje clare: rata de tragere era mult mai buna, sincronizarea dintre mitraliera si elice era mai precisa, iar adaptabilitatea era foarte mare, putand fi montat fara prea multe modificari pe orice tip de motor si sasiu.

Transmisia automata pentru masini

In 1919, dupa sfarsitul razboiului, legaturile armatei britanice cu Gogu Constantinescu sunt intrerupte, iar inventatorul roman este din nou pe cont propriu, deziluzionat de lipsa de interes pentru munca sa si cu bani din ce in ce mai putini.

Craioveanul, care a fost descris de unele publicatii ca fiind grec, incepe munca la o idee care nu-i dadea pace inca din 1910, anul in care a ajuns la Londra – aplicarea principiilor sonicitatii la motoare de orice fel. Chiar si in timpul razboiului, Constantinescu a aprofundat analiza pentru transmisiile cu variatie continua si a ajuns la conceptul convertizorului (in unele publicatii apare sub numele de convertor).

Primele brevete sunt inregistrate de roman in 1923, respectiv 1924, timp in care a prins radacini urmatoarea idee in mintea inventatorului: crearea unei masini ieftine, in care soferul sa nu aiba grija pedalei de ambreiaj, care sa poata parcurge 100 de mile cu un galon de petrol (adica un consum mediu de 2,3 l/100 km) la o viteza de croaziera de 30-40 de mile pe ora (48-64 km/h)

Potrivit informatiilor vremii, Constantinescu considera ca aceste performante ar putea fi obtinute cu un motor ieftin de 500 cmc in doi timpi, cu un singur cilindru, impreuna cu un convertizor de cuplu care ar fi eliminat cutia de viteze manuala traditionala si ambreiajul.

Primul test a fost facut cu succes in 1923, cu un model experimental care avea un sasiu vechi de Sheffield Simplex si un motor Singer de doar 10 CP. Masina a fost dusa la marginea Londrei si incarcata cu zece oameni, printre care si inventatorul, la volan, iar testul a fost un succes.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

gogu constantinescu
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1909 (s) | 23 queries | Mysql time :0.020733 (s)