News Flash:

Povestea pilotului clujean care a supravietuit iadului de la Stalingrad din 1942

5 Noiembrie 2013
2424 Vizualizari | 1 Comentarii
A fost martor al "masacrului de la Stalingrad", inceput in dimineata cetoasa a lui 19 noiembrie 1942. Aproximativ un milion de soldati urmau sa piara pe pamantul inghetat al stepei rusesti. Clujeanul Constantin Dragomir insa avea sa supravietuiasca.
"Eram la Morozovskaya, la 35 de kilometri de Stalingrad, si executam cate doua misiuni de lupta pe zi. Prin 18 noiembrie, a venit un sfant de ger de vreo -20, -25 de grade. In ziua acea era in zona aviatie germana si romana de te speriai. In dimineata urmatoare, eram pregatiti pentru iesire, dar, pe langa temperaturile scazute, s-a lasat o ceata de nu vedeai la cativa metri", povesteste Constantin Dragomir, potrivit adevarul.ro. Cu avioanele tintuite la sol, armatele Axei au fost incercuite. "Am primit din plin lovitura de la Stalingrad. Imi amintesc si acum imensele convoaie cu raniti care veneau spre Morozovskaya. Oamenii fugeau ingroziti din fata rusilor", rememoreaza fostul pilot. In gerul acela cumplit, isi deapana amintirile fostul pilot, rusii erau echipati cu pufoaice si botfori imblaniti, in timp ce  "nemtii aveau cipica si fular pe dedesubt, iar ai nosti, capela si mantaluta." 
Cea mai eficienta campanie
Dupa retragerea de la Stalingrad, Dragomir a fost unul dintre cei 36 de piloti romani care au fost instruiti sa lupte pe celebrele avioane nemtesti de bombardament in picaj Junkers 87 Stukas. Aparatele, dotate cu un motoare de 1500 de cai putere care dezvoltau o viteza de 300 de kilometri pe ora, erau realizate la uzina la care astazi se farica automobile BMW. Erau considerate cele mai periculoase avioane ale acelei perioade. In 6 decembrie 1943, isi aminteste Constantin Dragomir, a avut recordul de sase misiuni de bombardament. De altfel, grupul sau si-a indeplinit menirea, tinand in sah nu mai putin de patru luni armatele rusesti in Crimeea. De altfel, unul dintre cei mai importanti istorici care au scris despre cel de-al doilea razboi mondial, englezul Mark Axworthy, nota: "Campania Grupului 3 picaj la Kersch (in Crimeea - n.r.) a fost cea mai eficienta campanie romaneasca de bombardament a razboiului si chiar cel mai bun ajutor direct pentru armata germana primit de la o alta forta a Axei pe parcursul intregului razboi". 
Atins de un proiectil
Situatiile limita nu l-au ocolit pe Constantin Dragomir in razboi. "La aeroportul de la Bagherovo, din Crimeea, a venit un neamt, fotoreporter de la revista , un fel de de acuma, Opitz Verner. Acesta vroia sa faca un reportaj pentru revista. Intrucat stiam germana, l-au trimis la mine", povesteste pilotul. Verner nu mai fusese niciodata cu un Stukas. "Aveam de bombardat linia inamicului din Kubano. Pana la tinta mergeam la 4.000 de metri inaltime, si proiectilele nu ma puteau ajunge. Cand am coborat in picaj sa lansez bomba, mi-a traznit motoru un proiectil, si valul de fum mi-a acoperit vederea", rememoreaza Dragomir. Intrucat picajul se facea inspre linia de front a trupelor aliate, pilotul a cautat un loc de aterizare. "Am lasat avionul incet sa alunece, vantul a luat gliconul din vaporii de apa si am putut vadea. Am gasit un teren fara santuri, fara transee, si l-am aterizat fara sa capotez. De obieci, avioanele se rastorna in aer si, cazand invers, stalcesc capul pilotului", detaliaza Dragomir. Norcul a facut ca avionul sa nu explodeze, asa incat pilotul si jurnalistul german au scapat teferi. Constantin  Dragomir a lasat in urma 250 de misiuni indepinite. A primit sase medalii, printre care si "Crucea de fier" clasa I, o decoratie germana pe care o au numai cativa romani.
Prizonier la nemti
In 1944, pe scena razboiului aviatic au aparut avioanele americane Mustang cu doua compresoare, superioare Stukas-urilor. In replica, armata germana a trimis pe frontul de Est noua generatie de Stukas, care puteau ajunge la o viteza de 600 de kilometri pe ora si care, dupa ce lansau bombele, deveneau avioane de vanatoare. Au fost selectati cinci romani pentru instructie de pilotaj pe aceste avioane. Printre acestia era si Constantin Dragomir. Inainte de a intra insa in lupta, cei cinci au fost arestati, intrucat pe 23 august 1944 Romania a trecut de partea Aliatilor. Pana in 1945, Dragomir a fost prizonier la nemti. Reintors acasa, unde se instaurase regimul comunist, pilotul a fost nevoit sa renunte la militarie din cauza ca in familie avea "elemente periculoase".
A decedat la 90 de ani
Generalul maior (in rezerva) Constantin Dragomir, presedintele Asociatiei Veteranilor de Razboi - filiala Cluj a decedat la varsta de 90 de ani. Nascut in anul 1921, in Municipiul Buzau, Constantin Dragomir a plecat pe front in anul 1942 cu Escadrila 18 Bombardament usor, pe aerodromul Morozovskaia. A efectuat misiuni de bombardament la Cotul Donului si la Stalingrad. A fost decorat cu inaltele ordine de razboi „Virtutea Aeronautica“ clasa Cavaler cu 1 bareta si spade,   „Virtutea Aeronautica” clasa Crucea de Aur  cu 2 barete si spada, „Steaua Romaniei“ clasa cavaler cu spade si panglica de virtute militara, „Coroana Romaniei“ clasa cavaler cu spade si panglica de virtute militara, „Crucea de fier“ germana clasa I, „Crucea de fier“ germana clasa a II-a.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

constantin dragomir
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

ge0  | #319
"noua generatie de Stukas, care puteau ajunge la o viteza de 600 de kilometri pe ora si care, dupa ce lansau bombele, deveneau avioane de vanatoare"-
Dude, vorbesti serios? Stukas sau Me109/FW?
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1692 (s) | 38 queries | Mysql time :0.020369 (s)