News Flash:

Povestea reginei din Saba

24 Ianuarie 2014
2196 Vizualizari | 0 Comentarii

Cercetatori renumiti precum John Philby s-au straduit sa creeze o punte intre istorie si legenda. Teoria lui Philby spune ca regina din Saba ar fi fost o femeie de origine nobila dintr-un trib. Tribul sau alcatuit din arabi sabaici ar fi venit din Mesopotamia prin zona Siriei, atunci fiecare astfel de trib isi numea capetenia rege/regina. Regina ar fi ajuns la Solomon in Ierusalim pentru a plati tribut marelui conducator. O parte dintre sabaici s-ar fi deplasat dinspre Mesopotamia spre sud-vestul Arabiei. Acolo s-ar fi stabilizat si ar fi inflorit amintirea unei anumite regine, pe care ar fi pastrat-o vreme de secole.

In amintirea majoritatii iemenitilor exista insa doua regine din Saba. Legendara regina din Arabia Saudita antica se numeste Malika Bilqis. Ei i se atribuie templul ridicat in oaza Marib, dedicat zeului lunar Almaqah. Se pare ca a fost construit in secolele VIII-VII a.Hr. Pentru aceasta perioada, ca de altfel pentru intreaga istorie a regatului sabaic, nu se poate dovedi prezenta unei regine. Viata si stapaniorea celei de-a doua regine Bilqis (Malika cea tanara) sunt insa ceva mai bine documentate. Este vorba despre Arwa Bint Ahmed as-Sulayhi, fiica lui Ahmed, integrata in tribul Sulayhi. Un anume Ali Ibn Muhammad as-Sulayhi conduce o razmerita in regiunea muntoasa din sud-vestul capitalei iemenite San”a”, in 1047. Ba chiar reuseste sa puna mana pe capitala. Dusmanul sau era un imam, un credincios care era totodata un puternic conducator de triburi, dar care ca dinast legitimat religios nu controla decat o parte din zona. Sprijinindu-se pe miscarea fatimido-siita si pe resurse materiale puse la bataie de familia domnitoare din Egipt, Ali Ibd Muhammad devine sultan, controland majoritatea Yemen-ului si regiunea de coasta a Marii Rosii, potrivit istoriesicultura.ro.

Vezi si Cele mai faimoase regine din istorie 
Fiul si mostenitorul lui Ali, Al-Mukarram Ahmed, incheie in anul 1069 un contract de mariaj cu Arwa Bint Ahmed, o fata din trib cu el. La numai cinci ani dupa aceasta, din cauza bolii apasatoare, sarcinile de stat revin sotiei sale. In 1074 Arwa se infatiseaza istoriei drept regina Malika. Ea mosteneste cu adevarat regatul si se simte responsabila fata de poporul sau, fapt recunoscut de politicienii din Yemen de azi. Unii spun ca ar fi cea mai insemanta conducatoare a Islamului. Pentru a stabili care au fost de fapt legaturile dintre regina si poporul sau ne-ar trebui izvoare care lipsesc. Putem doar specula ca a avut de-a face cu lupte interne pentru tron si atacuri externe.

Lupte sngeroase s-au dus cu siguranta intre fidelii Malikei si najahizii care detineau un oarecare control asupra coastei Marii Rosii. Arwa il poate invinge pe dusmanul sau periculos, sclavul de odinioara Najah, numai cand ea insasi se apropie mai mult de campul de batalie. Parseste asadar capitala si transforma micul oras de munte Jiblah in resedinta sa. De acolo nu era decat o zi pana la focaul conflictului. In afara de asta, Jiblah, aflat pe o roca de bazalt, era mai usor de aparat.

Vezi si Regina Elisabeta a Romaniei si rolul ei in politica 
Najah era din Etiopia. In timpul conflictului primeste ajutoare si de pe celalalt mal al Marii Rosii, din Eritrea de azi. Acolo domnea un rege crestin. Multi dintre sustinatorii Arwei vedeau in Najah nu doar un lider local care s-a rasculat, ci si un agent secret al Etiopiei crestine. Mai demult sabaicii au raspandit credinta lor in tara de dinolo de Marea Rosie si au influentat mult sitlul arhitectural, dar aceasta a fost inabusita de Islam si de crestinism. Si ceva nu se uitase insa de poporul iemenit: ca de 500 de ani nu se eliberasera inca teritorii de sub stapanirea etiopiana. De aceea Arwa Bint Ahmed era vazuta atat ca o luptatoare pentru libertate, cat si ca o aparatoare a dreptei credinte.

Stadiul actual al cercetarii afirma ca dupa schimbarea capitalei ii mai raman 51 de ani de domnie. Este sub semnul intrebarii daca s-a casatorit vreodata. Ar fi trebuit in acest caz sa imparta controlul statal cu un barbat, probabil dintr-un trib rival. In 1138 se pare ca moare in varsta de 88 de ani, in Jiblah. Malika este ingropata in moscheea locala. Dinastia Sulayhida nu a supravietuit mult timp dupa decesul sau, din cauza luptelor civile. Dar secolele stapanirii sulayhide reprezinta o perioada infloritoare atat pentru Yemen, cat si pentru zona Marii Rosii, Tihama. Atunci oamenii au inceput s-o desemneze drept Bilqis cea tanara.

Daca Arwa insasi s-a perceput ca o urmasa a reginei din Saba nu se poate spune. Dar o asemenea comparatie ar fi ramas documantata cumva. In Coran este mentionata regina din Saba, dar ea nu are un nume concret. In timpul Arwei deja era de 200 de ani un obicei pentru invatati si poeti sa o numeasca Bilqis. Asa se inscrie in istorie Bilqis I, fondatoarea templului din Marib, iar celei de-a doua Bilqis poporul ii dedica o formatiune naturala: un con vulcanic langa Hamam Damt, care si astazi poarta numele de ”tronul lui Bilqis”.

Scriitorii o prefac in eroina, ghizii in element turistic. Multe institutii din Yemen ii poarta numele. Daca nu stim nimic sigur despre existenta ei din antichitate, acum stim sigur ca exista in prezent. Bilqis cea Tanara este si un simbol al emanciparii feminine. S-au intreprins deja cativa pasi in acest sens, pentru ca femeia are si drept de vot activ, acces in Parlament sau in fuctii din aparatul de stat. La sute de ani dupa antichitatea pagana, regina din Saba castiga mai mult in insemnatate in ideologia islamica.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

cercetatori john philby istorie legenda solomon mesopotamia etiopia
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1903 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019264 (s)