Receptia critica si impactul poemului narativ „Corbul”, de Edgar Allan Poe

20 Ianuarie 2015
3108 Vizualizari | 0 Comentarii
In parte datorita publicarii duale, „Corbul” l-a facut pe Edgar Allan Poe un nume familial aproape imediat transformandu-l intr-o celebritate nationala. Cititorii au inceput sa identifice poemul cu poetul, poreclindu-l pe Poe, „Corbul”. La scurt timp, poemul a fost retiparit, parodiat si ilustrat. Cu toate ca l-a facut pe Poe cunoscut, nu i-a adus un castig financiar semnificativ.
Precum el insusi avea sa se lamenteze: „Nu am niciun ban. Sunt la fel de sarac acum precum am fost toata viata - cu exceptia sperantei, care nu foate fi acceptata de banci”.

Ziarul New World titra: „Toata lumea citeste poemul si-l lauda... just, credem noi, pentru ca ne pare plin de originalitate si putere.” The Pennsylvania Inquirer l-a retiparit cu titlul „Un poem frumos”.

Vezi si Critica literara si eseistica a lui Edgar Allan Poe

Elizabeth Barrett i-a scris lui Poe: „«Corbul» dumitale a produs o senzatie, o groaza temporara, aici in Anglia. Unii dintre prietenii mei sunt cuprinsi de frica, iar altii de muzicalitate. Am auzit de persoane bantuite de «Nevermore»”. Datorita popularitatii, Poe a fost invitat pentru a recita „Corbul” in cadrul adunarilor sociale publice si private. Intr-un salon de lectura, un invitat a spus: „a-l auzi [pe Poe] rostind Corbul... este un eveniment unic.” Unii care l-au vazut, au descris evenimentul: „Facea lumina lampilor atat de mica incat camera era aproape intunecata, apoi, stand in mijlocul apartamentului recita... cu cele mai melodioase voci... Atat de incantatoare era puterea lui ca si cititor, ca auditoriului ii era frica sa respire, ca nu cumva vraja fermecata sa fie rupta.” Au aparut parodii, in special in Boston, New York si Philadelphia, purtand nume ca „The Craven” („Fricosul”), „The Gazelle” („Gazela”), „The Whippoorwill” („Caprimulgul tipator”) si „The Turkey” („Curcanul”). O parodie, „The Pole-Cat”, a atras atentia avocatului Andrew Johnston, care i-a trimis-o lui Abraham Lincoln. Cu toate ca Lincoln a recunoscut ca a ras din toata inima, pana atunci, nu citise „Corbul”. Totusi, Lincoln avea sa citeasca originalul in cele din urma si sa-l memoreze.

Vezi si Misterioasa moarte a celebrului Edgar Allan Poe

„Corbul” a fost laudat de scriitori precum William Gilmore Simms si Margaret Fuller cu toate ca a fost criticat de William Butler Yeats, care l-a numit „nesincer si vulgar... executa un tric de ritm”.

Transcendentalistul Ralph Waldo Emerson a scris: „Nu vad nimic in el [poem]”. Un critic de la Southern Quarterly Review a scris in iulie 1848 ca poemul a fost stricat de „o extravaganta salbatica si pasiune dezlantuita” si ca lucruri nesemnificative precum batutul la usa si o perdea ce flutura ar afecta numai „un copil ce a fost speriat pana la limita idioteniei de povesti groaznice cu fantome”. Un scriitor anonim, folosind pseudonimul „Outis” a sugerat in Evening Mirror ca poemul a fost plagiat dupa un poem numit „The Bird of the Dream”, de un autor necunoscut. Scriitorul anonim a prezentat 18 similaritudini intre opere, ca raspuns la acuzatiile de plagiat aduse de Poe contra lui Henry Wadsworth Longfellow. S-a vehiculat teoria ca Outis era de fapt Cornelius Conway Felton, daca nu chiar Poe insusi. Dupa moartea lui Poe, prietenul acestuia, Thomas Holley Chivers a declarat ca poemul a fost plagiat dupa una din operele sale. In special, a sustinut acesta, a fost inspirat de folosirea metrului pentru poem si al laitmotivului „nevermore”.

„Corbul” a influentat multe creatii moderne, inclusiv Lolita de Vladimir Nabokov in 1955, The Jewbird in 1963 si The Parrot Who Knew Papa de Ray Bradbury in 1976. Referiri asupra poemului s-au facut adesea in cultura populara prin intermediul filmelor, televiziunii, muzicii, etc.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

corbul celebritate nationala cititorii poetul elizabeth barrett

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate