News Flash:

Scurt istoric al bicicletei

28 Octombrie 2013
5485 Vizualizari | 0 Comentarii
Indiferent daca este o placere simpla a vietii noastre sau o pasiune patimasa, bicicleta este, de multe ori, luata de buna, ca si cum ar fi existat sub forma actuala de cand s-a inventat. Vom face o incursiune interesanta in trecutul acestui vehicul, pornind de la zilele in care banalele pedale erau de domeniul SF si incheind cu cele mai avansate tehnologii ale zilelor moderne. Asa ca daca crezi ca schimbatoarele de viteza sau franele sunt indispensabile pentru bicicleta ta, arunca un ochi asupra primelor astfel de vehicule!
Denumirea de “bicicleta” e originara din Franta, data originii fiind plasata candva in decada 1860.
A fost data vehiculelor cu doua roti destinate transportului oamenilor, vehicule care il obliga pe utilizator sa-si mentina singur echilibrul.
Exista destule versiuni relative la geneza bicicletei, dar este putin probabil sa existe vreun istoric in masura sa pretinda ca stie cu precizie numele inventatorului bicicletei.
Una din aceste versiuni, despre care unii pretind ca ar fi prima, este cea bazata pe o schita care ar fi fost intocmita in 1493 de catre Gian Giacomo Caprotti, un elev al lui Leonardo da Vinci.
Baronul Karl Drais von Sauerbronn – inventatorul primei biciclete
Baronul german Karl Drais von Sauerbronn a inventat “Laufmaschine” sau “masina de alergat”. Acest stramos al bicicletei era construit in totalitate din lemn si nu avea pedale. Utilizatorul trebuia sa se impinga cu picioarele in pamant pentru a deplasa masinaria inainte. Aceasta inventie a fost prezentata la Paris in 6 Aprilie, 1818.
Velocipedul sau “Boneshaker” 
Urmatoarea aparitie a masinariei pe doua roti a fost in 1865, cand pedalele au fost aplicate direct pe roata din fata. Masinaria a fost numita velociped dar era cunoscuta in termeni populari ca si “bone shaker”(scuturator de oase). Porecla este justificata, avand in vedere faptul ca velocipedul era construit din lemn si ulterior a fost echipat cu o banda de metal pe roti pentru o rezistenta sporita. Aceasta combinatie, impreuna cu strazile pavate cu pietre, nu oferea o calatorie foarte confortabila.
Urmatorul pas este deja cunoscut de multa lume. O bicicleta cu o roata foarte mare in fata si cu o bicicleta cu roata mare Istoria bicicleteiroata mai micuta in spate. Era anul 1870 cand aceasta “Masinarie” a aparut (pana in acel moment nu exista posibilitata producerii unui cadru si a unor componente din metal care sa reziste). Pedalele erau in continuare atasate de roata din fata. Cauciucul a fost folosit prima oara in combinatie cu spitele, pentru oferirea unei calatorii mai confortabile. Roata din fata era foarte mare deoarece constructorii au realizat ca in acest fel o rotatie a pedalelor va permite deplasarea pe o distanta mai mare.Aceasta masinarie a fost prima care a purtat numele de bicicleta (bicycle).
In timp ce barbatii riscau sa se accidenteze pe o bicicleta instabila, doamnele, imbracate in fuste lungi si stranse de corset aveau nevoie de altceva. Asa a apirut bicicleta cu trei roti. Acestea ofereau o alta prestanta fiind utilizate si de medici sau avocati.
Bicicleta a evoluat ajungand la niste performante uluitoare. Cadrul de carbon si greutati de 7 kg nu mai sunt ceva neobisnuit. Sa nu uitam totusi ca meritul cel mai mare le revine celor care au gandit aceasta minunata “masinarie” care se numeste bicicleta, scriu cei de la istoriesicultura.ro.
intoarcem putin in timp ca sa clarficam aparitia acesteia. Spre norocul nostru, bicicleta nu a ramas o inventie cu autor necunoscut precum inventatorul rotii, desi la vremea respectiva nu a primit foarte multa atentie. Se intampla in ianuarie 1818, cand baronul german Karl von Drais, patenta primul vehicul cu doua roti in Mannheim, un mic orasel pe vremea aceea, din Germania. Prima denumire a acestei inventii a fost Laufmaschine (masina de alergat), denumire logica tinand cont de faptul ca aceasta nu beneficia de pedale sau lant, ci era pur si simplu actionata de picioarele celui care se afla pe ea.
Beneficia de doua roti in linie, de un ghidon si de asemenea de faptul ca roata din fata permitea abordarea virajelor. Acest model a fost urmat rapid si de englezi dar si de francezi care au venit cu propriile abordari ale vehicului cu doua roti. Totul pina cand francezii au adaugat in 1863 si o pereche de pedale modelului lor, pedale montate direct pe roata din fata a bicicletei. A urmat o prioada complet nebuna, deoarece lumea a imbratisat din prima ideea deplasarii cu un astfel de vehicul, cunoscut si dub denumirea de velociped.
Razboiul Franco-Prussian din 1870 a dus la distrugerea pietei de biciclete din Franta. In America, epoca bicicletelor parea sa-si cunoasca finalul, datorita drumurilor foarte proaste, drumuri ce nu permiteau mersul cu bicicleta, mai ales ca aceasta beneficia la acea vreme de roti realizate din lemn. Finele anilor 1870 au fost un real succes pentru englezi, care au scos pe piata prima bicicleta cu roata supradimensionata pe fata, profitand la maxim de oprirea productiei de biciclete din Franta. Astfel, in Anglia bicicleta a devenit extrem de populara printre oameni, fiind foarte apreciata in acea perioada de cei din clasa medie. Centre cunoscute de biciclete din Anglia au devenit : Coventry, Oxford, Birmingham si Manchester reusind ca in anul 1875 sa inceapa sa exporte biciclete chiar catre Franta.
In America, importul de biciclete a inceput odata cu anul 1878, reusind sa devina populare in clasa upper-middle in toate cele trei tari : Anglia, Franta si America. Odata cu anii industrializarii in perioada 1898 au aparut si primele ad-uri publicitare care prezentau beneficiile achizitionarii unei biciclete.
Hans-Erhard Lessing, autor german, pretinde ca aceasta afirmatie este intentionat eronata. Autenticitatea acestei schite este puternic sustinuta de catre adeptii profesorului Augusto Marinoni, lexicograf si filolog, care a fost insarcinat de catre „Commissione Vinciana” din Roma cu traducerea lucrarii lui Leonardo da Vinci, Codex Atlanticus.
O alta pretinsa prima inventie a bicicletei, tot ne-verificabila, este cea numita “Celerifere”, construita de catre contele francez Mede de Sivrac in 1791. Inventia consta din doua roti conectate intre ele prin intermediul unei rame de lemn, iar obiectul era decorat, cu intentia de a arata ca un cal sau un leu. “Celerifere” nu avea posibilitatea de a coti, si nici nu avea pedale, era practic doar o noutate menita sa-i distreze pe bogatasii vremii.
Prima inventie documentata si verificabila a unei biciclete utilizabila in mod practic, a fost cea a baronului german Karl von Drais. Numita de catre inventator Laufmaschine(masina pentru alergat) si aparuta in 1817, bicicleta baronului von Drais este dezvaluita lumii in Paris, in 1818, iar presa franceza o numeste “Draisienne”. Von Drais a obtinut brevetul de inventie in acelasi an.
Motivul aparent care l-a determinat pe von Drais sa creeze Laufmaschine a fost necesitatea gasirii unei solutii care sa rezolve penuria de cai aparuta ca urmare a eruptiei vulcanului Tambora, in 1816, eruptie care a dus la distrugerea recoltelor din acel an, si la moartea prin infometare a multor cai din regiunea respectiva.
“Masinaria” lui von Drais (in imaginea de mai jos) isi putea schimba directia de mers, dar tot nu avea pedale.
In 1860, francezul Ernest Michaux si fratele sau Pierre creeaza ceva ce avea si pedale, si-si denumesc inventia “Velocipede”.
In perioada urmatoare, englezii sunt cei care avanseaza tehnologic in domeniu, ajungand ca in 1885 sa produca ceea ce ei au numit “safety bike” (bicicleta sigura, adica bicicleta pe care esti in siguranta), care se aseamana foarte mult cu bicicleta actuala, din punct de vedere functional si al formei. “Bicicleta sigura” se numea ca atare fiindca era mai usor de folosit si mai putin periculoasa decat asa-numitele, pe atunci, “biciclete obisnuite“, care o precedasera
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

pasiune bicicleta denumirea
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1618 (s) | 34 queries | Mysql time :0.018961 (s)