News Flash:

Stilul de lucru a lui Stéphane Mallarmé

8 Ianuarie 2015
2628 Vizualizari | 0 Comentarii
Stéphane Mallarmé (n. 18 martie, 1842, d. 9 septembrie, 1898), de fapt cu numele real Étienne Mallarmé, a fost un poet si critic francez, o figura de seama a curentului simbolist european.

A cultivat o poezie cerebrala, voit obscura, bogata in sensuri filozofice, de o rara muzicalitate si forta sugestiva. Creatia sa („Herodiada”, „Dupa-amiaza unui faun”, „Poezii”) constituie o expresie viguroasa si originala a poeziei moderne. Mai tarziu, prin opera sa a influentat decisiv scoli artistice reprezentative ale secolului al XX-lea, cum ar fi: cubismul, futurismul, dadaismul, suprarealismul.

Primele scrieri ale lui Mallarmé sunt inspirate din stilul lui Charles Baudelaire, mai tarziu creandu-si propriul stil. El anticipeaza fuziunile dintre poezie si celelalte arte care au inceput sa infloreasca secolul urmator. Cea mai mare parte dintre lucrarile sale a explorat relatia dintre continut si forma, intre text si aranjamente de cuvinte si spatiile de pe pagina. Acest lucru este evidentiat mai ales in ultimul sau poem reprezentativ („Un coup de des jamais n`abolira le hasard” - „O aruncatura de zaruri nu va elimina sansa”) din anul 1897.

Vezi si Convingerile politice ale lui Ioan Slavici


Unii considera ca Mallarmé este unul dintre cei mai dificili poeti de tradus in alte limbi. Dificultatea se datoreaza complexitatii textului, natura multistratificata, dar rolul cel mai important il are muzicalitatea cuvintelor. Cand poeziile sunt recitate in limba franceza, poezia admite sensuri care nu sunt evidente la lecturare. De exemplu in „Sonetul lui Mallarmé”, un vers incepe cu „Ses ongles purs”(„Unghiile ei pure”), prima silaba cand este pronuntata este foarte asemanatoare cu „C`est pure sound”(„Este un sunet pur”). Aspectul poeziei sale este un subiect de analiza muzicala, poezia neputand fi tradusa fara a-i schimba sensul.

Vezi si Relatia Miteei Kremnitz cu Eminescu


Poezia lui Mallarmé a fost sursa de inspiratie pentru mai multe parti musicale, in special muzica lui Claude Debussy in anul 1894 care interpreteaza poezia „Prélude à l'après-midi d'un faune” ce creeaza impresii puternice prin utilizarea unor fraze izbitoare dar izolate. Maurice Ravel pune si el opera lui Mallarmé pe muzica in anul 1913 cu poezia „Trois poèmes”. Alti compozitori ce au folosit opera lui Mallarmé pentru a creea cantece au fost Darius Michaud in anul 1917 cu poezia „Chansons bas” si Pierre Boulez in anul 1957 si 1962 cu poezia „pli selon pli”.

Ultimul film al lui Man Ray, intitulat „Mystères du Chateau de Dé”(„Misterul din castelul de zaruri”) aparut in anul 1929 a fost puternic influentat de lucrarile lui Mallarmé .

Mallarmé este mentionat pe larg intr-o sectiunea din „Joris-Karl Huysmans À rebours” : „Acestea au fost capodoperele lui Mallarmé si de asemenea au fost clasate printre capodoperele poeziei in proza, pentru ca a combinat un stil atat de magnific pentru ca in sine a fost asa de lina ca o incantatie melancolica, o melodie imbatatoare cu ganduri sugestive irezistibile, sufletul pulseaza ca al unui artist sensibil ai caror nervi tremura cu o intensitate pe care le umple cu un extaz dureros”. - Robert Baldick
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

tienne mallarm poet critic francez simbolist european herodiada
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1409 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013035 (s)