News Flash:

Titanic - 5 lucruri nestiute despre cea mai cunoscuta tragedie maritima din istorie

14 Aprilie 2016
557 Vizualizari | 0 Comentarii
Titanic 1
RMS Titanic a fost cel mai mare pachebot din lume, in momentul plecarii sale in calatoria inaugurala, din Southampton, Anglia, cu destinatia New York, pe 10 aprilie 1912.

La trei zile de la plecare, in data de 14 aprilie 1912, la ora 23:40, Titanic s-a ciocnit cu un aisberg si la ora 02:30 a diminetii zilei de 15 aprilie, nava s-a scufundat in Oceanul Atlantic. In urma naufragiului au murit 1.514 dintre cei 2.228 pasageri de la bord. Acesta a fost unul din cele mai mari dezastre maritime pe timp de pace din istoria lumii si povestile nespuse ale Titanicului mai ies la suprafata si astazi, la 103 ani de la scufundare si la 18 ani de la lansarea celebrului film Titanic, regizat de James Cameron.

Am putea crede ca Titanicul s-a luptat cu valurile oceanului, ca ceata si ploaia au obturat vizibilitatea echipajului, care nu a vazut aisbergul la timp. In realitate, vremea era perfecta si straniu de linistita. Potrivit meteorologului Edward Lawrence, chiar vremea prea buna a marcat blestemul vaporului. Acesta spune ca si cea mai mica briza ar fi impins planctonul fosforescent din jurul aisbergului si iscoadele ar fi vazut pericolul.

Vezi si
Stiati ca... Povestea iubirii de pe Titanic e reala

Vremea era perfecta. Diferenta dintre 37 de secunde si un minut


Insusi ofiterul secund al Titanicului, Charles Lightoller, a mentionat ca absenta planctonului a fost unul din motivele care au dus la producerea tragediei. Ancheta din 1912 a relevat faptul ca echipajul a avut la dispozitie doar 37 de secunde pentru a schimba cursul Titanicului, astfel incat sa nu loveasca aisbergul, dar a fost prea tarziu. O ancheta recenta arata insa ca acestia au avut la dispozitie mai mult de un minut pentru a face o manevra. In orice ipostaza, Titanicul era condamnat la pierzanie, scrie listverse.com.

„Incendiul” de la bordul Titanicului


Cu putin timp inainte de plecarea in voiajul fatal, un incendiu a izbucnit in depozitele de carbune ale Titanicului. Potrivit unei investigatii britanice, flacarile inca mai ardeau, in momentul in care pachebotul a plecat spre New York. Ironia sortii face ca flacarile sa fie stinse chiar de aisbergul care a lovit vaporul, ducand la inundarea camerelor cu carbuni. Cativa membri supravietuitori ai echipajului au spus ca focul fusese stins cu o zi inainte ca Titanicul sa se ciocneasca fatal cu aisbergul.

Vezi si Muzeul Titanic din Tennessee - FOTO


Oricum am privi situatia, in „maruntaiele„ navei a existat tot drumul un incendiu, care nu a pus vietile pasagerilor in pericol, deoarece buncarele de otel erau proiectate pentru a rezista la temperaturi extrem de ridicate, rezultate din arderea carbunilor. Indirect, riscul scufundarii a crescut dupa ce proprietarul Titanicului, JP Morgan, a obligat echipajul sa navigheze la viteza maxima, pentru a ajunge mai repede la New York cu pasagerii, „inainte de producerea unei eventuale explozii”. Morgan ar fi trebuit sa fie unul dintre pasagerii Titanicului, dar s-a razgandit in ultima clipa.

Previziunea sumbra a lui William T. Stead

In anul 1886, celebrul jurnalist William T. Stead a scris o poveste fictiva despre un vapor postal care s-a scufundat in Oceanul Atlantic, in urma unei coliziuni, iar cei mai multi pasageri s-au inecat, din lipsa barcilor de salvare. Stead a dorit ca povestea sa atraga atentia asupra legislatiei nautice lacunare, care nu solicita navelor sa aiba suficient de multe barci de salvare, astfel incat sa poata fi salvati toti oamenii de la bord, in cazul unui accident. Stead a scris un material asemanator in 1892, referindu-se la un vapor al companiei White Star Line, Majestic. Intr-un capitol de atmosfera, nava traverseaza Atlanticul, incarcata cu turisti: „S-a auzit un sunet, ca si cum vaporul s-ar fi lovit de gheata si s-ar fi cutremurat tot, scrie descopera.ro.

Pasagerii s-au adapostit unde au putut pe punte. Era o vreme rece. La fiecare 30 de secunde, se auzea fluierul de ceata. Din cauza zgomotului infernal, oamenii nu mai puteau vorbi unii cu altii. Apoi unul dintre ei a strigat: „Aisberg la tribord!”. 20 de ani mai tarziu, Stead si-a pierdut viata pe Titanic. Vaporul urias avea doar 20 de barci de salvare, suficiente pentru jumatate dintre pasageri.

Capitanul picase examenul de navigatie


Edward John Smith, capitanul Titanicului, a fost „victima” a numeroase mituri, in ultimii 103 ani. Multi cred ca batranul a salvat un copil din ghearele mortii, inainte sa se inece el insusi in Atlantic, dupa scufundarea Titanicului. Imaginea lui eroica nu este insa pe deplin adevarata.

Capitanul Smith a ignorat cu buna stiinta avertizarile cu privire la aisberg si nu a pastrat o viteza rezonabila pentru vapor. De asemenea, a permis ca barcile de salvare sa plece mai mult goale decat pline cu pasageri salvati - prima barca a plecat cu 27 de pasageri salvati de pe Titanic, desi avea 65 de locuri. Smith nu a emis un ordin clar de abandon al pachebotului si multi oameni nu au stiut in ce situatie grava se afla. In 2012, istoricii au descoperit ca Smith a picat examenul de navigatie si a reusit sa le promoveze in 1888. Inainte de scufundarea Titanicului, Smith isi castigase titulatura de „capitanul milionarilor”, datorita increderii pe care o inspira celor din jur.

Singurul pasager japonez de pe Titanic

Singurul pasager japonez de pe Titanic a fost Masabumi Hosono, care studia in Europa sistemele feroviare si urma sa ajunga acasa, la bordul pachebotului. Cand nava a inceput sa se scufunde, a decis sa infrunte moartea cu demnitate. Tinand cont de regula „femeile si copiii sunt salvati primii”, pe care echipajul o aplica „cu pistolul la tampla pasagerilor”, lui Hosono i-ar fi fost greu sa supravietuiasca, dar a reusit, pana la urma, sa razbeasca. Ocazia lui a venit cand un membru al echipajului a anuntat ca intr-o barca mai erau doua locuri libere si Hosono a sarit cu disperare.

In Japonia, Hosono a fost privit drept un las si multi l-au criticat. De asemenea, Hosono a fost concediat de la jobul sau guvernamental si articolele ulterioare despre „asiaticul din barca de salvare numarul 13” nu l-au ajutat deloc... In 1997, Hosono a fost exonerat, dupa ce s-a descoperit o scrisoare, pe care acest i-o trimisese sotiei sale, in care specifica exact ca s-a aflat in barca 10, nu 13, deci nu avea cum sa fie „asiaticul” ironizat de presa.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

rms titanic momentul plecarii inaugurala southampton anglia new york
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1829 (s) | 34 queries | Mysql time :0.055809 (s)