News Flash:

Tragedia de la bordul cargoului IASI

28 Aprilie 2013
2473 Vizualizari | 0 Comentarii
Multi sunt probabil cei care nu stiu ca in anii 1960 Iasul a avut un Cargou care ii purta numele si anume ,,Cargoul IASI de 4.429 tdw,,. Nava plecase din portul Constanta in ziua de 27 octombrie 1961 cu destinatia Belfast (Irlanda de Nord), de unde a plecat spre portul Rouen (Franta), in care a ajuns in ziua de 14 noiembrie 1961. In portul Rouen a incarcat 3.900 tone orz cu destinatia Ravena (Italia), port spre care a plecat in ziua de 20 noiembrie 1961.

In ziua de 29 noiembrie 1961, la orele 16:30, fusese programata o sedinta de sindicat, motiv pentru care, la ora producerii incendiului, o parte din echipaj (12 oameni) se adunase intr-una dintre incaperile din castelul de la pupa navei. Spatiul fiind insuficient, o alta parte din echipaj (16 oameni) s-a intrunit intr-una dintre incaperile amplasate la castelul central, ceilalti membri (7 oameni) din echipaj fiind in alte locuri de pe nava. In jurul orei 17:10, cand nava se gasea in Marea Ionica, in punctul de coordonate latitudine 39° 40’ Nord si longitudine 180° 33’ Est, la cabinele echipajului amplasate in castelul din pupa navei a izbucnit un puternic incendiu.

Focul a fost observat de bucatarul Ion Stanciu, care, in timp ce se afla pe puntea barcilor, a vazut fum ce iesea prin usa de acces in coridor. Dandu-si seama ca este vorba despre un incendiu, s-a deplasat la castelul din centru, unde a anuntat pe cei 16 colegi aflati in sedinta. S-a actionat cu toate mijloacele de stingere, inclusiv cu galetile, si s-au luat masuri pentru a impiedica extinderea focului la magaziile navei. S-a incercat ajungerea la cei 12 marinari aflati in cabina situata la castelul din pupa navei, dar toate tentativele au esuat din cauza flacarilor violente si a fumului dens si toxic, care cuprinsesera accesul la acea incapere. Comandantul a ordonat reducerea vitezei navei, apoi stoparea masinilor, dispunand evacuarea salii masinilor de catre mecanicul si motoristul de serviciu, ramanand in functiune numai unul dintre cele doua motoare auxiliare, pentru alimentarea La ora 17:45 a fost lansat semnalul S.O.S., intrucat actiunile de lichidare a incendiului nu dadeau rezultate. La semnalul de ajutor a raspuns petrolierul „Mario Martini Secondo“, pavilion: Italia, aflat la circa doua ore distanta de nava „Iasi“. La ora 20:00, cargoul „Iasi“ a fost chemat de o nava (pavilion: U.R.S.S., indicativ: UIGQ), care a intrebat daca are nevoie de asistenta, dar, fiind departe de locul sinistrului si in legatura cu petrolierul italian, a raspuns ca nu este nevoie, intrucat nava italiana ii vazuse.La ora 20:20, sala masinilor si tancurile de combustibil au fost inundate cu CO2, pentru a preintampina extinderea incendiului la aceste compartimente.La ora 20:50 a sosit in ajutor cargoul „Erich Schroder“ (pavilion: Germania, care a reusit sa abordeze nava „Iasi“, dar comandantul roman a rugat nava germana sa ramana in asistenta pana la sosirea navei italiene, care urma sa remorcheze nava „Iasi“. In urma abordajului efectuat de nava germana, cargoul „Iasi“ a suferit unele avarii.

La ora 21:43 a sosit in zona sinistrului petrolierul italian „Mario Martini Secondo“, care a trimis la bordul navei romanesti pe secundul sau, pentru a dirija legaturile de remorca, dar apropierea navei italiene era deosebit de riscanta, intrucat aceasta, fiind un petrolier aflat in balast, flacarile mari si violente o puneau in mare pericol. La ora 23:00 s-a oprit motorul auxiliar, acesta fiind afectat de patrunderea apei la instalatia de ungere. La ora 01:10 a noptii de 29/ 30 noiembrie 1961, nava italiana a colizionat cu prova nava romaneasca, producandu-i unele avarii. La ora 02:15 a avut loc o noua tentativa de remorcare, dar parama s-a rupt. La ora 02:30 s-a dat o alta parama de remorca de la „Iasi“ la nava italiana si s-a luat o sarma-remorca de la nava italiana la „Iasi“. In timpul operatiunilor de remorcaj, puterea vantului era de forta 5 – 6 din sector Sud – Est si marea cu valuri mari, nava „Iasi“ fiind derivata catre coasta. A fost lasata la apa ancora din babord cu 2 – 3 chei de lant. La ora 02:45 s-au rupt din nou ambele remorci.

La ora 03:40, cei de pe nava italiana au trimis din nou doua remorci la bordul navei „Iasi“, care, si acestea, s-au rupt la ora 08:05 a zilei urmatoare. In ziua de 30 noiembrie 1961, la ora 08:10 s-a renuntat la ajutorul petrolierului italian, dar acesta a ramas in asistenta si a insotit nava r In jurul orei 08:10, dupa circa 15 ore de la izbucnirea incendiului, la fata locului a sosit salvatorul „Ardimentoso“, ex-„ATR-7“ (pavilion: Italia,care a reusit sa remorcheze nava „Iasi“ pana in portul Galliopoli (Italia), in care a sosit in aceeasi zi la ora 16:00. Incendiul a continuat pe tot parcursul deplasarii, in port intervenind si pompierii din oras. Dupa lichidarea incendiului s-a reusit patrunderea in incaperea in care se aflau cei 12 marinari, intruniti in sedinta sindicala. Toti cei 12 oameni au fost gasiti morti. Incendiul a distrus suprastructura din pupa navei, iar motorul principal, motoarele auxiliare si carma au suferit avarii remediabile. Cauzele care au dus la producerea incendiului nu au putut fi stabilite, dar au fost emise unele ipoteze, si anume: incendiul ar fi putut izbucni din cauza incingerii si, apoi, autoaprinderii marfii, defectiuni la instalatia energetica sau electrica, flacara deschisa sau scantei intr-un mediu inflamabil, scurt-circuit la instalatia electrica, aprinderea din neglijenta a obiectelor de inventar din cabinele echipajului (prin chibrit aprins, fier de calcat, tigara nestinsa aruncata in apropierea unor substante inflamabile), incendierea prin substabte inflamabile. La aceasta concluzie s-a ajuns dupa analiza vitezei de extindere a focului, pozitiile in care au fost gasite trupurile celor 12 oameni din echipaj, care au decedat prin asfixiere si ardere, acestea fiind gasite pe locurile unde au stat in timpul sedintei, fara a prezenta dovezi de panica. Cadavrele nu erau carbonizate, intrucat, in incaperea respectiva, a fost introdusa apa (circa 30-35 cm inaltime). La data de 2 decembrie 1961, dupa identificarea trupurilor celor decedati, acestea au fost introduse in sicrie si expediate in tara.

A mai circulat o versiune neoficiala a cauzei sinistrului, potrivit careia la bordul navei ar fi fost amplasata o bomba de catre docherii francezi, aflati in greva chiar in timpul operatiunilor de incarcare a navei romanesti, pentru ca, in urma indicatiilor primite din tara, membrii echipajului au continuat incarcarea (amararea) navei si, fara voia lor, au ajuns „spargatori de greva“, ceea ce, s-a presupus, a dus la razbunarea grevistilor francezi.In 16 februarie 1963, nava „Iasi“ a fost radiata din Registrul matricol al Capitaniei Portului Constanta, fiind abandonata.

sursa:Orasul Iasi/ Facebook.com 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

Galerie Foto

carg_ias
1960 iasul cargou belfast rouen franta
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1758 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019542 (s)