News Flash:

Ucidea Vlad Tepes din placere?

27 Septembrie 2013
2291 Vizualizari | 0 Comentarii
Vorbind despre modul in care personajul istoric Vlad Tepes a ajuns sa fie cunoscut ca fiind Dracula, personajul din romanul omonim al lui Bram Stocker, istoricul Dan Falcan a explicat ca “el, practic, in secolul al XV-lea, a fost victima, a ceea ce numim in termeni moderni, un linsaj mediatic”. Aceasta imagine a lui Vlad Tepes apare mai ales in “cronicile sasesti redactate dupa 1462, la Sibiu si Brasov care l-au infatisat ca pe un personaj sanguinard, violent“, a mai spus Dan Falcan. Pe de alta parte, “cronica slavona pune accentul pe faptul ca toate actiunile lui Vlad Tepes aveau o anumita ratiune si anume cea de stat. El nu facea aceste acte de cruzime, nu proceda la executii in masa in primul rand de dragul de a vedea sange si pentru a fi satisfacut sadismul sau, ci pentru ca prin aceste masuri dure si aspre, vedea un mijloc de a pune capat coruptiei endemice existenta atunci ca si intotdeauna din Tara Romaneasca, dezbinarii, haosului care domnea atunci”.
Dan Falcan a mai spus ca “din documentele istorice rezulta ca ii cam faceau placere executiile”,iar actele de sadism nu lipsesc din actiunile lui Vlad Tepes. De pilda, una dintre legende spune ca la un moment dat, domnitorul i-a strans pe toti saracii si le-a dat o masa copioasa si i-a intrebat ce isi doresc ei cel mai mult: sa aiba bani, sa aiba ce manca si le-a promis ca le va indeplini aceasta dorinta a lor dar, intr-un final, le-a dat foc, scrie romanialibera.ro.
O alta legenda evocata de seful sectiei de Istorie a Muzeului Municipiului Bucuresti este “legata de faptul ca plimbandu-se prin Tara Romaneasca, l-a vazut pe un taran cu camasa rupta si l-a intrebat daca are nevasta si el a raspuns ca are. Apoi, l-a intrebat, daca a cules recolta de in, iar taranul a spus ca a cules. Apoi, a intrat in casa omului si a vazut ca avea o nevasta tanara, frumoasa si a intrebat-o de ce nu i-a facut sotului ei o camasa frumoasa, din in, si la sfarsit a dat ordin sa i se taie mainile femeii, pentru lenevie“.
In opinia lui Dan Falcan, aceste masuri ar putea avea si un rol educativ pentru ca lumea afla despre aceste masuri drastice ale sale si de dorinta lui de avea dreptate, drept marturie fiind “legenda cupei de aur care era pusa pe ghizdul fantanii din Targoviste. Fiecare putea sa vina sa bea, iar cupa a ramas acolo pana la moartea lui Vlad Tepes”.
Din toate povestile tesute in jurul lui Vlad Tepes reiese si un anumit cinism in abordarea lui. De exemplu, mai spune istoricul Dan Falcan, “cand vine solia turca si ramane cu turbanul in cap, Vlad Tepes spune: « Dar sunteti in fata unui mare stapanitor, nu va dati turbanele jos?», iar solia turca raspunde «Asa este obiceiul la noi, sa ne pastram turbanele in cap». Atunci Vlad Tepes spune «Bun, atunci sa intarim acest obicei» si da ordin sa li se bata cuie in cap, cu turban cu tot, ca sa le fixeze turbanele”.
Domiciliu obligatoriu la Buda  – 12 ani
Vlad Tepes a avut, timp de 12 ani, domiciliu obligatoriu la Budapesta, in casa de oaspeti a lui Matei Corvin, dar faptele sale de acolo au ramas invaluite in legenda. “Se pune ca nu prea facea nimic, era domiciu obligatoriu, avea zabrele. Omora soareci, gaze, dadea ordin sa i se cumpere pasari de la piata pe care le omora in chinuri“, aceste fapte le relateaza cronicile sasesti “probabil pentru a ni se contura portretul uni individ patologic stricat la minte”, iar “in lipsa exercitarii unei autoritati efective care sa ii permita sa omoare oameni din ratiuni de stat, se multumea si sa omoare tot soiul de animale”, mai spune seful sectiei de Istorie a Muzeului Municipiului Bucuresti.
Dan Falcan a mai povestit ca, tot pe vremea cand se afla in Ungaria, “un raufacator din capitala Ungariei si-ar fi gasit refugiu la el in casa, fiind urmarit de catre politia locala. In momentul in care politia a vrut sa intre la el in casa, Vlad Tepes s-a opus si chiar l-a omorat pe cel care vroia sa il prinda pe raufacator. Cazul a ajuns inainte regelui Ungariei, Matei Corvin, care l-a intrebat de ce a facut acest lucru. Iar, el a raspuns ca domiciliul unui mare stapanitor este inviolabil si garda ar fi trebuit sa stie ca nu se intra asa la el, ar fi trebuit sa i se ceara aprobare, dar intrand fara voia lui l-a omorat”.
Acte de bunatate gratuita la Tepes nu prea exista
Actele de bunatate ale lui Vlad Tepes pot fi interpretate mai degraba ca acte de dreptate, sustine Dan Falcan, care a exemplificat in acest sens cu intamplarea celor doi calugari “care vad padurea de tepe, iar Tepes ii intreaba ce parere au. Unul ii spune ca e un semn de rautate, nu se face asa unor oameni, iar celalalt calugar ii spune ca «e un semn de autoritate domneasca, la urma urmei tu esti stapanul tarii si daca ai facut acest gest, ai avut ratiunile tale». Evident, pe primul il executa, iar pe celalalt il miluieste cu o suma mare de bani” in sensul in care unul a stiut sa vorbeasca cu un domitor”.
Apoi, ar mai exista si exemplul “celebrului negustor caruia i s-a furat o punga cu 150 de florinide aur. Tepes il descopera pe hot, da ordin sa i se dea punga negustorului, dar mai pune un florin de aur in ea, iar negustorul se intoarce si spune ca are 151 de florini in punga. Tepes atunci ii spune ca poate sa pastreze banii, dar daca nu i-ar fi spus ca are mai multi, l-ar fi executat.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

dracula bram stocker
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1723 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019215 (s)