News Flash:

Viata si operele lui Umberto Boccioni

22 Mai 2013
2156 Vizualizari | 0 Comentarii
Umberto Boccioni nascut la 19 octombrie 1882 a fost pictor si sculptor italian, teoretician si principal exponent al artei futuristice in Italia.
Umberto Boccioni s-a nascut la 19 octombrie 1882 la Reggio Calabria, localitate din sudul Italiei. Copilaria si-o traieste in conditii grele, determinate de mutarile dese dintr-o localitate in alta impuse de serviciul tatalui sau, Raffaele Boccioni, functionar inferior in administratia de stat. Curand dupa nasterea lui Umberto, familia se muta la Forlì, in vara anului 1885 se transfera la Genova, ulterior la Padova. In 1897, tatal sau primeste un nou ordin de transfer la Catania, in Sicilia, unde Umberto frecventeaza Institutul Tehnic. Incepe sa colaboreze la unele ziare locale si scrie un roman, Pene dell'anima ("Suferintele sufletului"), datat 6 iulie 1900.
In 1901, Umberto pleaca la Roma, unde frecventaza atelierul unui desenator de afise si ia primele lectii de pictura. In aceasta perioada cunoaste pe Gino Severini; impreuna isi fac ucenicia in atelierul de la Porta Pinciana al pictorului divizionist Giacomo Balla. Datorita lui Balla, Umberto Boccioni descopera impresionismul si tehnica divizionista neoimpresionista. Incepand cu anul 1903, frecventeaza Scuola libera del Nudo, unde intalneste pe Mario Sironi, si el elev al lui Giacomo Balla, de care il va lega o trainica amicitie.
Din aprilie 1906, calatoreste prin Europa: prima destinatie este Parisul (aprilie-august 1906), conoscand cu aceasta ocazie operele lui Van Gogh, Cézanne si Toulouse-Lautrec. Urmeaza Rusia, de unde se intoarce in luna noembrie a aceluiasi an. In aprilie 1907 se inscrie la Scuola libera del Nudo a Institutului de Belle Arti din Venetia. Ramane doar cateva luni, apoi - spre sfarsitul anului - pleaca la Milano.
Aici incepe sa profite din plin de curentul simbolist, in timp ce-si face foarte multi prieteni si devine membru al Societatii pentru Arte Frumoase si Expozitii Permanente, societate cunoscuta si sub numele „La Permanente”. Dupa ce-l cunoaste pe Filippo Tommaso Marinetti, cel care a publicat Manifestul Futurismului, incepe sa redacteze alaturi de alti tineri „Manifestul pictorilor futuristi”, care vede lumina tiparului in 1910. Acesta este urmat de „Manifestul tehnic al miscarii futuriste” in care sunt expuse toate tezele acestei miscari. Toate acestea vizeaza punerea in lumina a vietii citadine, a realitatii haotice din viata cotidiana.
In anul 1911 pictorul Umberto Boccioni participa la prima sa expozitie majora alaturi de grupul futuristic din Milano, alaturi de care va si expune dupa un an in cadrul galeriei Nernheim-Jeune din Paris. Desi este interesat de cubism, curent de care se si lasa influentat, pictorul incepe sa evite in lucrarile sale staticitatea, utilizand linii drepte si multe culori complementare, realizand tablouri precum Dinamismul unui Jucator de Fotbal si Dinamismul unui Ciclist, care evidentiaza clar deplasarea in spatiu. Aceleasi tehnici vor fi evidentiate si in sculpturile pe care avea sa le realizeze, care au fost destul de putine de altfel, insa caracterizate tot prin continuitate in spatiu. Cand Italia intra in razboi, tanarul artist se inroleaza in armata alaturi de alti tineri artisti, prieteni deopotriva, datorita ideii ca „razboiul este singura cale de igienizare a lumii”. La data de 17 august 1916, ilustrul pictor Umberto Boccioni se accidenteza grav in timpul unor manevre din apropierea orasului Verona si cazand de pe cal, moare la varsta de doar 34 de ani.
Primul sau tablou – Viziuni Simultane reprezenta o afirmare a continuitatii, asa cum declara si pictorul. Intreaga miscare este sugerata prin deformarea si descompunerea continua a spatiului care redau intreaga tensiune a artistului care rastoarna echilibrul formelor, reusind astfel sa recreeze orasul si sa se reabsoarba in intregul haos din spectacolele strazii. Asadar, pictorul incearca sa vizeze toata agitatia din jurul sau, redand in culori, forme si lumini atmosfera orasului in plina miscare. In prima sa lucrare, Boccioni introduce si un motiv iconografic tipic pentru futurism si anume ferestrele deschise ce intensifica trairile senzoriale. Foloseste indeosebi unghiuri ascutite si forme concentrice, cu diverse suprafete taiate din pereti care il ajuta sa redea propria viziune asupra orasului in plina ascensiune moderna care avea totodata si un caracter brutal care ametea. Acest caracter era evidentiat prin exploatarea pespectivei specifice. In anul 1913, Boccioni a renuntat pentru o perioada la temele preferate de el, printre care multimea, strada si orasul, in favoarea echivalentelor plastice ale luminii, ale obiectelor si ale miscarilor. Chiar si in tabloul sau cu ciclistul, realizat in anul 1913, pictorul Umberto Boccioni incearca sa realizeze o imagine a deplasarii bicicletei, prezentand totodata si persoana care pedala, dar si mediul in care are loc toata actiunea. Aici se observa primele valori abstracte, neobisnuite ale picturii, redate prin pete expresive si deosebit de stralucitoare.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

umberto boccioni pictor biografie opere
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Cultural.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1634 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019749 (s)